Bestyrelsesmøder
Fredag den 7. januar 2022, kl. 10.00
Sted: Hotel Comwell H.C. Andersen, Odense
Inviteret: Søren Ørgaard, Birgitte Langkilde Jakobsen, Jonas Caben Iversen, Louise Kjærsgaard Bertelsen, Anders Kromann, Jens Albagaard og Peter Jul Lange
Afbud: …
Punkt nr. 1: Konstituering af bestyrelsen
Bestyrelsen skal konstitueres med følgende poster
- Næstformand
- Kasserer
- Sekretær
Derudover skal udpeges en ansvarlig for hjemmesiden
Punkt nr. 2: Evaluering af Fritidssamrådets årsmøde 2021
- Drøftelse af årsmødets indhold, udbytte og afvikling
- Drøftelse af inputs fra sceancen om “Ny folkeoplysningslov”?
Punkt nr. 3: Orientering om Fritidssamrådets årsmøde 2022
- Aftale indgået med Scandic Falkoner
Punkt nr. 4: Kompetenceudvikling af kommune medarbejdere
Der blev i efteråret 2021 sammen med KL afviklet to grundkurser i folkeoplysning samt et kort webinar omkring tilskudsmuligheder på aftenskoleområdet. På baggrund af erfaringer herfra har vi været i dialog med Jakob Ludvigsen fra KL.
- Drøftelse på baggrund af oplæg fra KL
Punkt nr. 5: Eventuelt
- Afskedsgave til Steffen Hartje, Fritid & Samfund
- Deltagelse i netværk?
- Afvikling af fremtidige møder
Fredag den 26. marts 2020 kl.8.30 – 11.30
Sted: Online bestyrelsesmøde
Punkt 1 – Siden sidst:
”Bordet rundt”
- Ændringer i Region Syds bestyrelse. Opdatering sendes til Peter
- Region Nord har afholdt generalforsamling i september med oplæg fra Steffen Hartje
- Region Sjælland har afholdt generalforsamling i november, hvor flere nye blev valgt ind i bestyrelsen. Den nye formand i Region Sjælland Anders Hørberg (Kalundborg) ønsker når muligt at indtræde i bestyrelsen.
Corona-status – al udvikling er på standby…
- Div. aktiviteter i Fritidssamrådet er ligesom så meget andet gået på standby
Kim Jessing Pedersen har opsagt stilling i KL
- Afventer ansættelse af en ny konsulent
Forlig vedrørende krænkelse af ophavsret
- Indgået forlig omkring brugen af det respektive billede
- Fremadrettet skal vi sikre os at oplæg ikke indeholder billeder eller andet materiale, som krænker ophavsretten
Repræsentation i Børne- & Kulturchefforeningens Kultur/Fritids-netværk.
- Søren er blevet en del af Kultur/Fritids-netværket i Nordjylland og dermed også medlem af det landsdækkende netværk
Møde i Samarbejdsudvalg (Kontaktudvalg)
- Der har været afholdt ét møde i 2020. Dette især med fokus på udfordringer ifm. Corona, samt kritik af sammensætningen af ”genåbningsgrupperne”, hvor man savner mere repræsentation fra det folkeoplysende område. Afventer dato for nyt møde.
Samarbejde Fritid & Samfund
- ”på lukket behandling”
Punkt 2 – Program årsmøde
Sikring af hotelaftale 28. og 29. oktober
- Flueben, er tjekket
Koordinering af konferencedatoer med henholdsvis VIFO og Vejen-konferencen
- Vifo forsøger at planlægge med noget ultimo september
- Vejen-konference påtænkes primo november
Drøftelse af programindhold 2021
- Fastholde evaluering af folkeoplysningsloven. Men overvejelse om det kan være ud fra cases, hvor vi bliver klogere på hinandens fortolkning og praksis
- Ny undersøgelse om Folkeoplysning i kommunerne
- Ny undersøgelse af samarbejdet med samråd?
- Sammenhæng mellem forskning på folkeoplysningsområdet og anvendelsen (bliver det ført ud i livet og i så fald hvordan?)
- Vedr. events er det interessante særligt om det har en effekt. Tour de France vil fortsat være en spændende og aktuel case. Alternativt kunne vi sætte fokus på Spejdernes Lejr som case.
Opmærksomhed på at denne sessionen ikke behøver fylder så meget, som oplægget var i 2020-programmet
- Post-Coronas nye fællesskaber og aktiviteter (digitalt)
Hvem gør hvad frem mod næste møde?
- Vi glæder os!!
- Og vi ses den 17.-18. juni!!
Punkt 3 – Bestyrelsesseminar
Planlægning af program og indhold
Punkt 4 – Eventuelt
Fredag den 24. januar 2020, kl. 10.00
Sted: Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense C
Deltagere: Søren Ørgaard, Birgitte Langkilde Jakobsen, Hanne Bjerg, Henning Elmelund, Sine Dam Møller og Jonas Caben Iversen
Afbud: Lars Andersen og Peter Jul Lange
Punkt nr. 1: Evaluering af grundkursus i folkeoplysning
- Grundlæggende tilfredshed med kurset.
- Ønske om internat tages til efterretning
- Obs på den regionale vidensdeling/sparring sker på regionsmøderne.
- Man kunne dele lovens 2 hovedområder op på dage (aftenskole og idrætten)
- Kursussamarbejde med KL fortsættes.
- Fritid og Samfunds workshop retter sig mod politikere, foreningsfolk, frivillige og sagsbehandlere fra kommuner.
- KL’s kurser retter sig mod forvaltningspersonale
- Obs på at lokaletilskudsprincippet er ens for hele DK men forskelligt om kommunerne har egne faciliter.
- Fokus på tematisering af kurserne.
- Søren tager en snak med Kim ifht. Internat og tematisering.
Punkt nr. 2: Inputs til reorganisering af www.fritidssamrådet.dk
- Ambitionsniveau drøftet.
- Det er ikke hensigten at have en dynamisk side med nye inputs.
- Sitet er en platform med historik og kontaktoplysninger.
- “Kasserne” med Det mener vi, hvad rører sig og seneste nyt fjernes
- Årsmødekasse giver god mening.
- Kan der på sitet tilkobles et nyheds feed? /abonnement service. Når der er nyt på hjemmeside, så får tilmeldte en pop up i mailen.
- Kan det kobles med en “blok”/nyheder?
inspiration fra Ringkøbing Skjern: foreningsportal.rksk.dk
Peter: hvor meget kan vi/Peter selv ændre på hjemmesideopsætning f.eks slette nogle af de nuværende kasser og måske fastholde årsmøde og Nyheder.
“Det mener vi” kunne indeholde:
- Høringssvar til ministeriet – skal gerne fremgå.
- Og også gerne status på Evaluering af Folkeoplysningsloven
Punkt nr. 3: Evaluering af Folkeoplysningsloven
– Henvendelse til Kulturministeriet
– Fritid & Samfund har inviteret til dialog omkring afvikling af konference efter offentliggørelse af evalueringen.
- Fritidssamrådet har sendt mail til Kulturministeren med ønske om offentliggørelse af evaluering – sendt 3. Januar 2020. Der forventes svar indenfor 4 uger.
- Drøftelse af håndhævelsen af stramningen af lovgivningen og praksis blandt Frivilligrådes bestyrelsesmedlemmer. Tilskudsregnskaber offentliggøres.
- Fritid og Samfund har bedt VIFO om at holde oplæg om evalueringen.
Vil Fritidssamrådet været medindbyder på denne evalueringskonference sammen med Fritid- og Samfund?
Overvejelser:
- Fritid og samfund – politisk contra Fritidssamrådet som er upolitisk.
- Fritidssamrådet kan ikke have en aktiv rolle ifht. Et debatpanel.
- Søren mødes med Steffen Hartje i kommende uge. Vi hører nærmere.
Punkt nr. 4: Oplæg til arbejdsgruppe omkring ”Den Blå Bibel”
– Kim Jessing Pedersen vil sende mig et oplæg i næste uge.
Søren præsenterede Kim Jessings oplæg til arbejdsgruppe:
- 2 – 3 ekspertpersoner – profiler på disse personer drøftet.
- Omfanget af arbejdsopgaven er ikke defineret.
- Honorar eller frikøb?
- Tidshorisont?
- Den nuværende fungerer godt men trænger måske en version 2020.
- Små justeringer eller omfattede arbejde?
- Et foreningshold og et aftenskolehold?
- Herfra Fritidssamrådet kan vi pege på fagfolk men vi vil opfordre KL til at stille en jurist til rådighed for arbejdsgruppen.
- Overvejelse – at opfordre KL til evt. at sende udkast i høring.
Obs. Til revideringen:
- Selvorganiserede fylder ikke meget.
- Kommunale contra selvejende haller.
- Opfordring til regionsformændene til at komme med forslag til arbejdsgruppe. Kan tages med på forårets generalforsamlinger.
Punkt nr. 5: Årsmøde
– Afslutning af regnskab for årsmøde 2019
– Indledende drøftelser af temaer for årsmøde 2020
OBS: Den aftalte drøftelse af hvilke grupper der skal inviteres bliver selvstændigt punkt på kommende møde.
- Hanne orienterede om regnskab for årsmødet 2019. Fritidssamrådet kommer ud med overskud efter konference. Dette skyldes god pris fra Comwell samt det høje – og uventede deltagerantal.
Brainstorm på næste årsmøde indhold:
- Tema omkring folkeoplysningen. Hvad er folkeoplysning?
- Folkeoplysning og 2020.
Brainstorm på oplægsholdere:
Søren Riskjær, Bjarne Ibsen, Henrik Brandt, GAME
- Demokratiseringsproces
- Dannelse
- Folkeoplysning
- Malene Thøgersen, VIFO – folkeoplysning
- Halanalysen – hvordan kommer vi videre med den viden, halanalysen har givet?
- Sundhedsområde og forebyggelse – skal foreningsområdets økonomi løfte det?
- Aftenskolernes fremtid?
- Måske kan vi overveje 2 spor. Et spor /dele af konferencen målrettes aftenskoleområdet.
Punkt nr. 6: Eventuelt
– Drøftelse af fremtidig mødested.
– Næste møde?
- Fremtidig mødested: Det kommende møde afholdes i Korsør. Planlægning af årsmøde 2020.
- Vissenbjerg Kro kan også være et mødested. Og den gamle Kro i Odense er fortsat et godt mødested.
- Næste møde fredag d. 17. April i Korsør (aftale booking med Peter)
- Regions Hovedstaden: den kommende uge Tor/fred er der års-konference: tema – FN’s Verdensmål. Bevæg dig for livet /visionskommuner (erfaring)
Fredag den 29. november 2019, kl. 10.00
Sted: Mødecenter Odense, Buchwaldsgade 48, 5000 Odense
Deltagere: Søren Ørgaard, Birgitte Langkilde Jakobsen, Lars Andersen, Henning Elmelund og Sine Dam Møller
Afbud: Hanne Bjerg, Jonas Caben Iversen og Peter Jul Lange
Punkt nr. 1:
Konstituering af bestyrelsen
Formand Søren
Næstformand Henning
Kasserer Hanne
Sekretær Peter
Punkt nr. 2:
Evaluering af årsmøde 2019 i Rebild
– Rammer
– Program
– Kapacitetsudfordringen
– Tilmeldingsprocedure
Godt at det med hotellet blev klaret.
Gode rammer på hotellet. Regningen for hotellet er ikke kommet endnu.
Godt med en tur ud i skoven, det var godt, det gav liv og luft, og noget walk and talk. Og det var også godt, at der var noget fagligt om fredagen.
Godt med flere oplægsholdere til hvert tema.
God tråd gennem temaerne og gode oplægsholdere.
Generel fornemmelse af tilfredshed.
Ok tilmeldingsprocedure, vigtigt at vi fremover bestiller nok værelser.
Sjov underholdning, stor succes. De var dygtige.
Deltagerkredsen – der er flere andre uden for regiet af kommunale medarbejdere der gerne vil med. Drøftelse af fordele og ulemper. Det er hovedsageligt DIF, DGI, DUF, Fritid & Samfund, IDAN, Dansk Folkeoplysningssamråd og måske Halinspektørforeningen, IFFD, Friluftrådet mm. Har vi generelt plads til flere rent hotelmæssigt?
Vi kan også specifikt invitere de grupper, hvor temaet er relevant. Kan vi skelne mellem deltagere og gæster fremover?
Beslutninger:
Punktet vedr. hvem der inviteres drøftes selvstændigt på et kommende møde.
Skriv ud en uge før – vi glæder os til at se dig, kørselsvejledning, morgenmad.
Punkt nr. 3:
Årsmøde 2020
– Værelsesantal?
Flemming fra Region Sjælland og Peter har kontakt med hotellet/-erne i Korsør.
150 værelser fordelt på to hoteller (120+30), begge Comewell.
Overveje om vi skal skrive ud, at de første 120 pladser er på Hovedhotellet og ellers på et andet hotel. Først til mølle.
Overveje om det bliver nødvendigt med en bus til transport til og fra det andet hotel.
Punkt nr. 4:
Tilbagemelding på møde i Samarbejdsudvalget
– Henning deltog på møde i Samarbejdsudvalget 27/11 for Fritidssamrådet under KL
Henning; det var spændende, mange andre kollegaer fra andre interesseorganisationer. Tre store aftenskoler, Slots- og Kulturstyrelsen, DUF, Dansk Firmaidræt, KL, Kulturministeriet, DGI, DIF, Fritid og Samfund, FOA. Ansatte fra de forskellige organisationer.
KL faciliterede mødet. Et uformelt møde, nu med dagsorden, et oplæg fra Frivillighedsrådet. Hver organisation fortalte kort om, hvad de arbejder med for tiden.
Punkt nr. 5:
Eventuelt
– Status på Grundkursus i Folkeoplysning (foregik i Mødecenteret mens vi er der).
– Samarbejde med Fritid & Samfund – evaluering af revision af Folkeoplysningsloven.
Grundkursus i dag, 60 deltagere i går og 42 i dag. Både lovstof og praksis. Flot opbakning. Kim fra KL er med.
Samarbejde med Fritid & Samfund, Søren har aftalt med Steffen, at vi mødes med dem igen.
Punkt nr. 6:
Fastlæggelse af næste bestyrelsesmøde
Beslutning:
Næste møde i januar – fredag d. 24. januar. Hvor er ikke aftalt endnu.
Punkt nr. 7:
Møde med Kim Jessing Pedersen (KL)
– Samarbejde omkring ”Blå Bibel”
– Facilitetsnetværk
– øvrige samarbejder
Hvor Fritidssamrådet kun repræsenterer kommunale forvaltninger, er Fritid og Samfund bredere idet de også repræsenterer andre organisationer.
Fritid & Samfund holder også kurser, men de er mere rettede mod det politiske niveau – Folkeoplysningsudvalg/råd. Det passer fint med KL’s kurser der er rettet mod forvaltningen.
2020 – Grundkurser hvert andet år.
Et kursus/seminar i øst og et i vest. Sidst var det med to forskellige emner, det var der nogle der havde indvendinger i mod. I 2020 bliver det måske det samme tema på kurset begge steder.
Ideer til temaer: Hvad skal Folkeoplysningsloven støtte, hvordan bruges den i kommunerne, er den i synk med 2020. Hvad er godt ved den og hvad hæmmer måske.
Evalueringen af lovændringerne forventes at være færdige primo 2020.
Det er uklart hvordan og i hvilket omfang evalueringen bliver offentliggjort og hvordan.
I Fritidssamrådet kan vi lave en forespørgsel til KM på, hvordan de indsamlede oplysninger bliver offentliggjort og brugt.
Politiske prioriteringer i 2020 – hvordan kan folkeoplysningen sættes i spil lokalt.
Hvordan ser interesseorganisationerne på Folkeoplysningsloven – og de rammer den sætter.
Den blå bibel
KL vil gerne have lavet en opdatering af den. Dog først efter evalueringen er færdig.
KL vil gerne bruge Fritidssamrådet til en drøftelse og arbejde omkring en opdatering.
Det kunne være en ide at lave en lille redaktionsgruppe, der så kan inddrage ressourcepersoner undervejs.
Kim fra KL laver et oplæg til en proces.
Facilitetsnetværk fra KL er godt i gang, det er 19 kommuner med, ud af ca. 30 pladser.
Referent Birgitte L. Jakobsen
Fredag den 3. maj 2019, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere: Søren Ørgaard, Birgitte Langkilde Jakobsen, Lars Andersen, Hanne Bjerg, Henning Elmelund, Sine Dam Møller, Susanne Billekop Mosbæk og Peter Jul Lange
Afbud: Ingen
Punkt nr. 1:
Siden sidst
- Status på kursussamarbejdet med KL – Grundkursus i Folkeoplysning
- Kontaktudvalget for Folkeoplysning
- Hjemmesiden
- Dialogportal / Yammer
Beslutning:
- To-dages grundkursus til afholdelse ved Mødecenter Odense den 28.-29. november 2019.
Indhold: Introduktion til folkeoplysningslovens bestemmelser, intro til brug af Yammer, oplæg ved x-kommune ift. forvaltning af folkeoplysningen, herunder evt. udfordringer, samt et juridisk oplæg.
Prisen bliver 3.600 kr. ex. overnatning for to dage og 1.895 kr. for en dag.
- Vi har anmodet om at komme med i kontaktudvalget for Folkeoplysning
- Flere oplever udfordringer med deres kommunale mails ift. at få adgang til Yammer
- Fritidssamrådet har modtaget invitation til Fritid & Samfunds konference. Henning deltager
Punkt nr. 2:
Folkeoplysningspolitikker på vej i glemmebogen – Skal vi være bekymret?
- På baggrund af vores mailkorrespondance i bestyrelsen omkring folkeoplysningspolitikker, der kunne blive opslugt af andre politikker, kunne det være en interessant med en drøftelse om vi ser det som et reelt problem og hvad vi eventuelt kan gøre?
Beslutning:
- Der kan være en vis ræson i samling af politikker i de enkelte kommuner, som er mere tværgående og understøtter et bredt samarbejde. Men samtidig er det oplevelsen, at fokus eller opmærksomhed på folkeoplysningen i nogle kommuner herved bliver noget udvandet, mens andre kommuner fortsat vægter det højt med selvstændige politikker. Denne udvikling kunne være et fokus i samarbejdet med Fritid & Samfund
- Organisering, kompetencer og inddragelse af §35 stk.2 udvalgene varierer noget fra kommune til kommune. Hvordan kan vi kvalificere arbejdet i et §35 stk.2 udvalg?
- Måske et tema til regions- og/eller årsmøder?
Punkt nr. 3:
Årsmøde 2019
- På mødet skal vi gerne nå frem til en overordnet skitse på programmet og hvem vi skal have inviteret som oplægsholdere.
Beslutning: (Se også udkast til invitationen)
Torsdag den 24. oktober:
Nyt fra KL
- 45 – 11.15 v/Kim Jessing. Søren kontakter Kim
Måske indledning v/Borgmesteren i Rebild Kommune samt formand for KL´s Kultur- & Fritidsudvalg. Søren Kontakter. I så fald forskydes programmet med en halv time.
Kloge kvadratmeter
- Kan vi udnytte de eksisterende faciliteter bedre?
- Hvem har fortrinsret til faciliteterne og/eller kan vi skabe plads til flere?
- Måske oplæg ved Esben Danielsen hvordan samarbejder vi om faciliteterne + oplæg vedr. resultater i ny CISC undersøgelse på facilitetsområdet vedr. bedre udnyttelse
- 15-12.30. Peter kontakter Esben og CISC
Natur, fællesskaber og aktiviteter. Måske i sammenhæng med brug af faciliteter
- Hvordan forankres aktiviteter?
- Brug af naturen ift. nye målgrupper
- Naturen som attraktivfacilitet, og måske til at afhjælpe pres på øvrige faciliteter
- Selvorganiserede aktiviteter i naturen. Hvordan bliver vi en del af det? Skal aktiviteten organiseres i en forening?
- Samarbejde mellem diverse brugere, ejere m.fl.
- Måske oplæg ved Søren Andkjær m.fl. evt. Rebild kommune?
- naturen som ny arena for danskernes idræts og fritidsliv – og specielt med et blik på facilitetssiden – og gerne set ift (nye) målgrupper og (nye) organiseringsformer.
- 13.30 – 15.00. Peter kontakter Søren. Sine kontakter Rebild Kommune
Måske udflugt til skatermiljø omkring Skørping Skole, og/eller beskyttelsesbunker i Rebild bakker. Mountainbiketur
- 15.30 – 17.00. Sine kontakter Rebild Kommune. Tænk netværksmulighed evt. med et tema
Fredag den 25. oktober:
Modernisering af tilskudsordninger
- Oplæg ved Frederikshavn, fredag formiddag. 9.30-10.45. Sine kontakter.
Vision Bevæg dig for livet
- Hvad fungerer godt, og hvordan kan vi underbygge det?
- Måske oplæg ved Aalborg Kommune og DGI formand Charlotte Bach Thomassen
- Fredag formiddag. 10.45 – 12.00. Søren kontakter
I pipeline eller alternative temaer:
Stærkt frivilligt engagement ifm. kommercielle koncepter/ arrangementer
- Hvordan understøtter vi engagementet?
- Prioritering af aktiviteter, tilbud og miljøer i hoved- kontra landsbyer
- Hvordan kommer vi på den politiske dagsorden?
Punkt nr. 4:
Bordet rundt – nyt i regionerne?
- Drøftet ifm. spisningen
Punkt nr. 5:
Eventuelt
Beslutning:
- Flere fra bestyrelsen deltager ved KL´s konference om FN´s Verdensmål
Punkt nr. 6:
Fastlæggelse næste bestyrelsesmøde
Beslutning:
- Onsdag den 14. august (hvis det vurderes nødvendigt)
Onsdag den 30. januar 2019, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere:
Søren Ørgaard; Birgitte Langkilde Jakobsen; Lars Andersen; Hanne Bjerg; Henning Elmelund; Sine Dam Møller; Susanne Billekop Mosbæk og Peter Jul Lange
Afbud:
Punkt nr. 1: Referat af møder med KL 25.01.19
- Evaluering af kurser, samt fremtidige kursussamarbejder.
- GDPR / mellemkommunal refusion aftenskoler
- Fremtid Dialogportal / Yammer
- Møde med KL & Fritid & Samfund om ”Folkeoplysning på dagsordenen”
Beslutning:
- Ønsker at fortsætte med temamøder, men i en anden form end efterårets KL-kurser
- I 2019 satses på grundkurser inden for Folkeoplysningsloven. Det bliver formentlig i efteråret og gerne med Ole Munch som oplægsholder
- Der er stor tilslutning til en lukket info- og erfaringsudvekslingsportal. Men pt. er der store udfordringer med det nye Yammer. Skal sikres, at adgangen til Yammer bliver bedre/nemmere. Ellers bør vi arbejde på en anden løsning, måske et andet portalsystem.
- Snart forestående evaluering af revisionen af Folkeoplysningsloven
- Ligeledes lægges op til en opdatering af vejledningen omkring Folkeoplysningsloven (Den Blå Biblen)
Punkt nr. 2: Årsmøde 2019
- Tilbagemelding fra region Nordjylland vedrørende afdækning af konferencemuligheder (Aalborg, Rebild, Hobro)
- Gennemgang af tilbud fra Comwell Hotel Rebild. Se tilbuddet her
- Status på ”konkurrenterne”: Idan, VIFO og senest ”Idrætsmødet” i Aalborg
- Første brainstorm på konferenceindhold
- Økonomi
Beslutning:
- Sted: Hotel Comwell i Rebild. Måske skal vandrehjemmet overfor også i spil.
- Dato: 24.-25. okt. Husk at reservere værelser til bestyrelsen fra den 23. okt.
- Hvor lang tid har vi konferencelokalet (fredag)?
- Udgangspunktet er en pris på 2.800 kr. pr. deltager. Differentieret pris hvis der er deltagere som bor sammen
- Invitation af samarbejdspartnere. Fritid og Samfund. Evt. Idan og Vifo
- Overvejelse omkring bustransport ift. bestemte flyafgange til og fra Aalborg Lufthavn.
- Vi skal være OBS på at motivere/”prikke” til vores regionale kolleger ift. deltagelse
Emner:
- Natur, fællesskaber og aktiviteter. Måske i sammenhæng med brug af faciliteter
- Hvordan forankres aktiviteter?
- Brug af naturen ift. nye målgrupper
- Naturen som attraktivfacilitet, og måske til at afhjælpe pres på øvrige faciliteter
- Selvorganiserede aktiviteter i naturen. Hvordan bliver vi en del af det? Skal aktiviteten organiseres i en forening?
- Samarbejde mellem diverse brugere, ejere m.fl.
- Måske oplæg ved Esben Danielsen, Søren Andkjær m.fl.
- Kloge kvadratmeter.
- Kan vi udnytte de eksisterende faciliteter bedre?
- Hvem har fortrinsret til faciliteterne og/eller kan vi skabe plads til flere?
- Vision Bevæg dig for livet
- Hvad fungerer godt, og hvordan kan vi underbygge det?
- Stærkt frivilligt engagement ifm. kommercielle koncepter/arrangementer
- Hvordan understøtter vi engagementet?
- Prioritering af aktiviteter, tilbud og miljøer i hoved- kontra landsbyer
- Hvordan kommer vi på den politiske dagsorden?
Måske udflugt til skatermiljø omkring Skørping Skole, og/eller beskyttelsesbunker i Rebild bakker
Punkt nr. 3: Bordet rundt – nyt i regionerne?
- Hvad er på programmet i regionerne?
Beslutning:
- De respektive regioner er godt i gang med planlægning af regionale netværksdage.
- Med referatet følger Region Hovedstadens og Region Sjælland programmer
Punkt nr. 4: Fastlæggelse næste bestyrelsesmøde
Fredag den 3. maj
Tirsdag den 27. november 2018, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere:
Søren Ørgaard; Birgitte Langkilde Jakobsen; Hanne Bjerg; Henning Elmelund; Sine Dam Møller; Susanne Billekop Mosbæk og Peter Jul Lange
Afbud:
Lars Andersen
Punkt nr. 1: Konstituering af bestyrelsen
- Søren Ørgaard blev genvalgt som formand ifm. repræsentantskabsmødet
- Henning Elmelund fortsætter som næstformand
- Peter Jul Lange fortsætter som sekretær
- Hanne Bjerg fortsætter som kasserer
Punkt nr. 2: Evaluering af årsmøde 2018
Hotel og forplejning
- Hotel og faciliteter i Centralværkstedet levede til fulde op til forventningerne. Gode AV-faciliteter og god forplejning.
- Fremadrettet skal der være barborde e.l. bagerst i lokalet
Program
- Bestyrelsen udtrykte generelt stor tilfreds med oplægsholderne. Der var en god balance i oplæggende ift. analyse og meget faglige oplæg kontra ”jordnære” praksiseksempler.
- Fremadrettet vil bestyrelsen have opmærksomhed på:
- At være mere præcise ift. hvad vi vil have ud af oplæg
- Holde fast i organisering af samtalesaloner e.l.
- Sikre en god balance mellem faglige og mere praksisnære oplæg
- Det fungerede udmærket med generalforsamling på 1. dagen. Måske afholdelse på lidt utraditionel vis
- Det fungerer rigtig godt at engagere deltagerne ifm. aftenens underholdning
- Besøg ved sejlsportscentret var en god oplevelse og god fortælling ift. hvordan man har fået stablet projektet på benene. ”Oplevelsen” skal fremadrettet præciseres i programmet
- Tilmelding via Nemtilmeld var rigtig godt. Sikrer god rate omkring deltagerbetalingen
Økonomi
- Break-even for konferencen synes at være et deltagerantal omkring 110
- Væsentligt at kunne løfte moms ift. at få konferencen til at løbe rundt
Bestyrelsen fastholder princip om én pris for deltagelse. Det er holdningen, at deltagerprisen er lav set ift. øvrige konferencer. Derudover vægtes netværksmuligheden højt, hvorfor bestyrelsen ønsker, at deltagerne bliver ved konferencestedet.
Punkt nr. 3: Årsmøde 2019 i region Nordjylland
Forslag til dato og placering?
- Det er bestyrelsen ønske, at datoerne for konferencen fastholdes til den sidste torsdag-fredag i oktober. Alternativt den 31. okt-1.nov.
- Drøftelse af Aalborg, Rebild eller Hobro som placeringer for konferencen.
Punkt nr. 4: Evaluering af Folkeoplysningskurser sammen med KL
Evaluering af kurser i Fredericia og København
- Udmærkede kurser hvor opdeling i tematik fungerede fint.
- Lidt udfordret på det faglige ift. nyt stof i lovgivningen. Særlig givtigt var gruppe-/kollegadrøftelserne.
- Evaluering fra KL følger
- God tilfredshed med deltagerantallet ved de to kurser
Indholdsidéer til fremtidige kurser
- Mellemkommunal refusion
- Hvilken betydning har tilskud ift. 25 års reglen ift. aktiviteten?
Punkt nr. 5: Samarbejde eksterne parter
Drøftelse af eventuelt samarbejde med Fritid & Samfund.
- Søren og Henning deltager ved et møde mellem KL og Fritid & Samfund den 25. januar 2019
- dette møde adresseres udfordringer omkring KL´s prioriteringer. Savner fokus og vejledning ift. Folkeoplysningsloven.
VIFO Netværksforum for folkeoplysning.
- Det er bestyrelsens holdning, at Fritidssamrådet ikke tilmelder sig dette forum. Savner mere information om, hvad man får ud af det. Plus for dyr pris
Invitationer til årsmødet!
- Tema eller placering kan være bestemmende for invitationer til Fritid & Samfund og Vifo. Som skal betale for deltagelse som øvrige deltagere.
Punkt nr. 6: Bestyrelsesgodtgørelser
Aftale vedrørende transportgodtgørelser til møder uden for bestyrelsesmøder. Konkret eksempel: betaling for formandens flybillet til møder i KL?
- Bestyrelsen besluttede, at Fritidssamrådet dækker transportudgifter med relation til Fritidssamrådets virke.
Punkt 7: Fastlæggelse næste bestyrelsesmøde
Onsdag den 30. januar 2019
Fredag den 6. april 2018, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere:
Søren Ørgaard, Maria Grønhøj Bisgaard, Henning Elmelund, Susanne Billekop Mosbæk, Birgitte Jakobsen og Peter Jul Lange
Afbud:
Lars Andersen og Hanne Bjerg
Punkt nr. 1: Godkendelse af dagsordenen
Godkendt
Punkt nr. 2: Bordet rundt
- Region Syd: én dags årsmøde primært med fokus på lovændringerne
- Region Hovedstaden: Studietur til Riga hvor deltagerne var rundt og besøge forskellige kulturelle steder. God netværksmulighed.
Desuden afholdt medlemsmøde om kvalificering af Folkeoplysningsudvalgets arbejde. - Region Sjælland: Årsmøde den 17. maj med fokus på temaerne lovændring og persondataforordning, Fremvisning af lokale projekter, Digital generalforsamling og oplæg om at bryde vanetænkningen
- Region Nord: Temadag den 24. april om kommunale forskelle på administration og drift på facilitetsområdet, Oplæg om Bevæg dig for livet med erfaringer fra Aalborg Kommune, Diskussion af erfaringer med lovændringen
Punkt nr. 3: Afdækning af kursusbehov
Kim (ny konsulent i KL) har efterspurgt en afdækning af fremtidig kursusbehov
- Der synes fortsat at være interesse og behov for intro/grundkurser
- Forslag om tematiske kurser, f.eks.:
- lokaletilskud og bl.a. med blik for regionale forskelle
- Henvisning til tidligere tematiske kurser afholdt i Odense
- Bestyrelsen er interesseret i samarbejdet, men synes der skal være opmærksomhed på kursuspriser.
- Drøftelse af i hvilken grad KL er med til at blåstemple kurserne, kontra om vi/Fritidssamrådet bare skal arrangere kurserne selv.
Punkt nr. 4: Årsmøde 2018
Orientering om Vifo-konference (10.-11. september), hvilken betydning har det for ”vores” konference?
- Vifo/Idan har interesse i samarbejde med Fritidssamrådet
Ud fra betragtninger omkring form og det sociale aspekt, ønsker bestyrelsen at fastholde separate konferencer, og ikke slå ”vores” konference sammen med Vifos.
Sted og kontaktperson:
- Kontaktperson og værtskommune i region midt? Formentlig Jonas (Silkeborg) og Morten (Aarhus) som kontaktpersoner. Formentlig Aarhus som værtskommune.
- Pt. undersøger de overnatningssted og ekskursion på 2. dagen
Indhold: (Et første forslag og udkast til programmet følger med referatet)
Opfølgning ift. Aarhus som Frivillig Hovedstad 2018 og/eller erfaringer fra Kulturhovedstad 2017
Case om samarbejde på tværs Kultur & Fritid med Frivilligcentre
- Vil være spændende med oplæg fra både den arrangerede del men også foreningernes/modtagernes oplevelse.
Hvordan går det med Folkeoplysningspolitikken? Bruger vi den? Hvordan udmønter §35 stk. 2-udvalg, råd e.l. og hvordan er deres beføjelser.
- Oplæg i relation til folkeoplysningspolitikker v/Torden Stenstrup? (Henning forhører)
Skal kunne samle op på de forskellige kommuners praksis, Hvordan udvikler/opkvalificerer vi udvalgene og hvordan arbejder de?
Bliver politikken tager alvorligt? Bliver den brugt aktivt? Fra papir til aktiv brug? - Form: Måske med moderator ellers cafediskussion
Foreningernes trivsel. Hvad kan vi gøre for at fremme trivslen i foreningen?
Er fællesskabet truet? Ofte blot fokus på aktiviteten.
Hvordan er fællesskaber i 2018?
- Mulige oplæg fra Karsten Østerlund, Bjarne Ibsen (CISC), Søren Østergaard (ungdomsstudier) (Søren, Birgitte og Peter undersøger)
- Case: om f.eks. E-sport – hvordan med nye fællesskaber?
- Form: Måske cafédebat, paneldebat
- Kan frivillige fællesskaber bekæmpe parallelsamfund? Mathias Tesfaye – men opmærksomhed på den politiske vinkel
- Hvad sker i KL? (Søren kontakter Kim)
Alternativt emne:
- Folkeoplysende aktivitet set i et sundhedsperspektiv. Måske med relation til den nye Sundhedsprofil
Kan folkeoplysningen redde folkesundheden (Sundhed og trivsel)
Mål og aktivitet ud fra foreningens vilkår og tanker vs. forudbestemt ”oppefra”, Opdeling af forvaltninger, Mental sundhed?
Punkt 5: Næste møde
Intet nyt møde blev aftalt
Punkt 6: Eventuelt
Kaffeinvitation Fritid og Samfund ifm. Idans Vejen Konference i april.
Fredag den 19. januar 2018, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere:
Søren Ørgaard, Maria Grønhøj Bisgaard, Henning Elmelund, Lars Andersen, Susanne Billekop Mosbæk, Hanne Bjerg, Birgitte Jakobsen og Peter Jul Lange
Afbud:
Punkt nr. 1: Godkendelse af dagsordenen
Godkendt
Punkt nr. 2: Konstituering af bestyrelsen
Valg af næstformand, sekretær og kasserer
- Henning blev valgt som næstformand
- Peter blev valgt som sekretær
- Hanne blev valgt som kasserer
Punkt nr. 3: Evaluering af årsmødet 2017
- Drøftelserne tog udgangspunkt i den evalueringsrapport Maria havde opsat samt egne/bestyrelsens oplevelser fra årsmødet 2017
- Regnskabet for årsmødet synes at vise et overskud på ca. 70.000 kr.
- Grundlæggende tilfredshed med faciliteterne. Dog lidt udfordring omkring lyd og varme i konferencelokalet
- konferenceplanlægningen blev udarbejdet en skabelon for to do-opgaver ved konferenceplanlægning.
Rammerne:
- Evalueringen viser behovet for gode rammer netværk og socialt samvær
- Lovrevisionen har formentlig været en særligt drivkraft ift. den flotte deltagelse. Bl.a. oplevede vi, at flere administrativt ansatte deltog. Vigtigt at vi fanger tråden og appellerer bredt og til så mange. Også set ift. deltagerprisen
- Formen ved konferencen synes at fungere ok, men der kan være behov for et break eller en anden form om eftermiddagen på 1. dagen
Program:
- Generel positiv holdning til partnerskabssessionen
- Ligeledes god opbakning til oplægget fra KL
- Stor begejstring for samtalesalonerne
- Sessionen om byudvikling scorede ikke så højt, særligt oplægget fra Klaus Eskelund. Rikke Jarmer ramte flere. For nogle var det spændende og relevant, og slet ikke for andre.
- Generel tilfredshed med jubilæumsgennemgang ved Ole Kristensen. Dog spørgsmål om den ramte alle og/eller folks relation hertil
- Stor tilfredshed med 2. dagens ekskursion, Den Blå Foreningsby
Underholdning:
- Underholdningen var ok, men spørgsmål om der er behov for en sådan slags underholdning med en kendis.
Tiden ift. planlægningen:
- Burde med fordel have afholdt et møde i eftersommeren, idet vi ikke var lige så langt med programmet som tidligere år.
- Ellers følte alle i bestyrelsen sig godt informeret i processen
Punkt nr. 4: Årsmødet 2018
- Afklaring af momsspørgsmål. Hvor undersøger vi lovligheden heraf? Pt. henviser vi til Ole Munchs tidligere skriv. Dog bør vi overveje om det overhovedet er en fordel at spørge?
- Kontaktperson og værtskommune i region midt? Formentlig Jonas (Silkeborg) og Morten (Aarhus) som kontaktpersoner. Formentlig Aarhus som værtskommune.
Pt. undersøger de overnatningssted og ekskursion på 2. dagen
- Kort brainstorm på idéer til indhold.
- opfølgning ift. Aarhus som Frivillig Hovedstad 2018 og/eller erfaringer fra Kulturhovedstad 2017
Case om samarbejde på tværs Kultur & Fritid med Frivilligcentre - Digitalisering, f.eks. via Foreningsportal e.l.
- Hvordan går det med Folkeoplysningspolitikken? Bruger vi den? Hvordan udmønter §35 stk. 2-udvalg, råd e.l. og hvordan er deres beføjelser. Oplæg i relation til folkeoplysningspolitikker v/Torden Stenstrup?
- Bryd vanen – stil spørgsmål til vores praksis
- Samarbejdet med Ejendomscentret/Teknik & Miljø e.l. Hvordan skabes fælles forståelse og samspil?
- ”Fremværd i velfærd” KL-projekt om samarbejde med genoptræningen
- Status på lovændringen
- Status på rapporter/undersøgelser som gør konferencen aktuel
- Udnyttelsesgrad af faciliteterne
- Folkeoplysende aktivitet set i et sundhedsperspektiv
- Navneskilte 2018 – Maria
- Nye sange til hæftet – Susanne
- Husk af afsætte tid til velkomst, sange m.v. til start på konferencen
Punkt nr. 5: Evaluering af kursus vedrørende revision af Folkeoplysningsloven
- Evaluering af kursus i København og Århus
Ikke nyt fra ministeriets gennemgang. Til gengæld var inspiration fra Odense rigtig godt, og case-diskussioner fungerede fint - Man havde dog ikke en oplevelse af at være afklaret efter kurserne
Punkt nr. 6: Rundt om bordet
- Nyt fra regionerne ifm. frokosten
Punkt 7: Næste møde
- Fastlæggelse af mødedatoer. 6. april i Odense
- Drøftelse af fremtidige mødested(-er). I udgangspunktet afholdes bestyrelsesmøder i Odense, men såfremt bestyrelsen finder det relevant, kan mødestedet flyttes. F.eks. til det sted hvor årskonferencen afholdes
Punkt 8: Eventuelt
- Ny konsulent i KL. Formandsskabet søger sparringsmøde når en ny er ansat.
- Den Merkantile Diplomuddannelse. CBS har søgt en samarbejdsaftale ift. at kunne oprettet/etablere uddannelsen. Dog lidt bekymring ift. indholdet på baggrund af tidligere erfaringer
- Kaffeinvitation Fritid og Samfund, evt. ifm. Idans Vejen Konference i april
- Hjemmesiden – større udbredelse. Kan man undersøge hvordan man gør ift. Google-søgning? Kan man finde hints/trafik?
Fredag den 2. juni 2017, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere:
Søren Ørgaard, Henning Elmelund, Lars Andersen og Peter Jul Lange
Afbud:
Maria Grønhøj Bisgaard, Susanne Mosbæk, Marie Christiansen og Hanne Bjerg
Punkt nr. 1: Godkendelse af referat fra den 7. april
– Udsendt 17. maj.
– Godkendt
Punkt nr. 2: Godkendelse af dagsordenen
– Godkendt
Punkt nr. 3: Status på de kommende dialogmøder med KUM / KL vedrørende ændringer i folkeoplysningsloven
– KL møde med Kulturministeriet om afholdelse af to dialogmøder vedr. ændringer af Folkeoplysningsloven. Planlægges dialogmøder i henholdsvis øst og i vest.
– Forslag om praksiseksempel fra Odense, alternativt Aalborg via Søren
– Særligt udfordrende synes offentliggørelse af regnskaber. Hvordan skal vi gøre dette? Hvor omfangsrigt?
– Hvorledes bringer vi i denne sammenhæng Fritidssamrådet på banen?
– Kontakt KL, Ida vedr. form eller forståelse af dialogmøde. Derudover vil vi gerne fremsende spørgsmål til behandling på dialogmøderne
Punkt nr. 4: Programplanlægning af Årsmøde 2017
– Dato: 26.-27. okt. 2017
– Sted: Scandic i Kbh. pga. fornuftig pris, og kontrakten er underskrevet
– Synes dog at mangle et lokale til fredag morgen/formiddag
– Henning kontakter Mads Kamp vedr. underholdning og evt. momsbetaling. Alternativt undersøger Henning muligheder via Rødovre Kommune.
– Udflugtsmål Royal Arena er ikke en mulighed pga. musical. Region Hovedstaden foreslår i stedet for et besøg til den Blå Park ved Amager Strandpark. Bestyrelsen bakker op om forslaget
– Dog drøftede bestyrelsen som et alternativt forslag en cykeltur rundt i Kbh. med afsluttende spisning v/Street Food overfor skuespilhuset.
Fredag:
– Generalforsamling, udflugt, frokost, slut omkring middag
Torsdag:
Møde ind 10.30 til indskrivning og noget ala morgenmad
Konference starter kl.11-12.30
– Partnerskaber, Samskabelse eller? (Hvad fanger?)
– Bjarne Ibsen oplæg om rovdrift (Peter)
– KL´s kulturpolitiker, Anna Mee Allerslev (Søren)
– Dansk oplysningsforbund (DOF) primært ift. sundhed (Henning)
– Starter det oppe- eller nedefra?
– Rammen for sessionen (Peter)
– Paneldebat
12.30-13.30 Frokost
Kl.13.30-15.00 Status og opsamling på ændring af Folkeoplysningsloven
– KL oplæg v/Ida Hagemann (ca. 30 min.) + status og opsamling på dialogmøder
– Binde det op ift. den praktiske del omkring lovrevisionen. Oplæg om best practise eller foreløbige erfaringer. Måske Odense eller København v/Mads Kamp. (30 min.)
Efterfulgt af en interessant præsentationsform med en slags speeddating. Hvordan tænker de forskellige kommuner at udmønte den ny lovgivning (ca. 30 min.)
– Søren arbejder med rammen
Kl. 15.00-15.15 Kaffepause
Kl.15.15-16.30 Hvordan ser fremtiden ud og hvordan organiserer vi os?
– Fremtidsforskning, Anders Hviid (Susanne)
– Nye organisationsformer
– Rammen arbejder Peter og Susanne på
– Alternativ emne om byudvikling og fritidsaktiviteter
Kl.16.30-17.30
– Fritidssamrådets og Folkeoplysningslovens historie (Mogens Karbo og Ole Kristensen)
Henning i kontakt med Ole, og forsøger kontakt til Mogens
Hvad er det for nogle værdier vi bygger på. Måske supplering med Ole Munch eller et formandspanel
– Henning tænker rammen
Kl.17.30
– Pause
Kl.19.00
– Spisning + underholdning
Punkt nr. 5: Rundt om bordet – nyt fra regionerne
– Blev ikke behandlet
Punkt nr. 6: Eventuelt
– Intet under eventuelt
Punkt 7: Næste møde
– Nyt møde ikke planlagt
Fredag den 7. april 2017, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere:
Søren Ørgaard, Henning Elmelund, Maria Grønhøj Bisgaard, Marie Christiansen, Susanne Mosbæk, Hanne Bjerg og Peter Jul Lange
Afbud:
Lars Andersen
Punkt nr. 1: Godkendelse af referat fra den 13. januar
Det udsendte referat den 25. januar blev godkendt
Punkt nr. 2: Godkendelse af dagsordenen
Godkendt
Punkt nr. 3: Status på implementeringen af ændring af folkeoplysningsloven
- God og positiv dialog med KL
- Vi skal arbejde for og fremhæve vores berettigelse som selvstændig og vigtig høringspart og medspiller på området. F.eks. også ift. kursusafvikling.
- Sammenskrivning fra ministeriet er god, men vi savner noget f.eks. ift. offentliggørelse af regnskaber. Hvad er det forventede niveau? Hvad skal forstås ved offentliggørelse?
- KL har lovet at arrangere dialogmøder, hvor ministeriet fremlægger tanker omkring lovrevisionen. Vi har forud tilbudt ministeriet at indgå i dialogmøder/grupper
- Evt. samarbejde med DIF via Lasse Lyck
Punkt nr. 4: Årsmøde 2017
- Region Hovedstaden har pba. De retningslinjer Søren har sendt forsøgt at finde egnede steder. Jo tættere på Kbh. desto dyrere.
- Henning og Susanne har drøftet rammerne med Morten (Formand for Hovedstaden). På baggrund heraf er udarbejdet et forslag til en skabelon for konferencen.
- Udfordring med at løfte moms ifm. arrangementet. Hvem vil/kan? Hvordan gør Børne- og kulturchefforeningen (Søren undersøger). Evt. henvisning til Ole Munchs undersøgelse heraf
- Datoen kan rykkes om nødvendigt mod nov.
- Royal Arena er drøftet som udflugtssted fredag (1.prioritet)
- Susanne tovholder ift. Hovedstaden som arrangører
Budget:
- Drøftelse af deltagerpris. Max. 2.800 kr.
- Drøftet LO-Skolen i Helsingør og Glostrup Park Hotel (1.prioritet). Max. pris pr. deltager 2.000 kr.
- Underholdning omkring 20.000 kr.
- Frokost 100 kr. pr. deltager fredag
Løse idéer til program:
- Nye foreningsformer
- Digitalisering
- Foreningsportal
- Administrationsprogram gør det overhovedet arbejdet nemmere?
- Udviklingspuljen
- Aftenskole
- Handicapundervisning
- Folkeoplysningspolitikker
- Jubilæumsår 25 år historiefortælling v/ Ole Kristensen, Galla påklædning, invitere vores nye kulturminister, Lovændringer.
- Nye organisationsformer
- Anders Hvid – fremtidsforsker
- Kommunale institutioners samarbejde med frivillige foreninger
- Hvordan går det med folkeoplysningspolitikkerne?
Formiddag:
Møde ind 10.30 til indskrivning og noget ala morgenmad
Konference starter kl.11-12.30
- Er partnerskaber ligelige og hvem gør vi det for? Er der tale om samskabelse? Er kommunens i øjenhøjde?
12.30-13.30 Frokost
Over middag:
Kl.13.30-15.30
- KL oplæg v/Ida Hagemann
- Binde det op ift. den praktiske del omkring lovrevisionen. Men vil vi være overhalet af KL´s dialogmøder? F.eks. med oplæg om best practise eller foreløbige erfaringer. Måske Odense. Efterfulgt af en interessant præsentationsform med en slags speeddating
Kl.15.45
- Fritidssamrådets historie
- Fremtidsforskning
Kl.17.30
- Pause
Kl.19.00
- Spisning + underholdning
Fredag
- Generalforsamling + måske et oplæg á en times tid
Punkt nr. 5: Fritidssamrådets hjemmeside
Bestyrelsen udtrykte generel tilfredshed med hjemmesiden. Samtidig blev det besluttet, at man sender kommentarer og/eller materiale til Peter, når/hvis man støder på noget, der bør opdateres eller redigeres
Punkt nr. 6: Eventuelt
Intet under eventuelt
Punkt 7: Næste møde
2. juni kl.10.00 i Odense
Fredag den 13. januar 2017, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere: Søren Ørgaard, Henning Elmelund, Lars Andersen, Maria Grønhøj Bisgaard, Marie Christiansen og Susanne Mosbæk.
Afbud fra Hanne Bjerg og Peter Jul Lange.
Dagsorden:
1. Konstituering af bestyrelsen
Formand Søren Ørgaard – Aalborg kommune
Næstformand Henning Elmelund – Rødovre Kommune
Sekretær Peter Jul Lange – Idræts- & Fritidssekretariatet i Greve
Øvrig bestyrelse
Kasserer Hanne Bjerg – Lemvig Kommune
Bestyrelsesmedlem Lars G. Andersen – Nyborg Kommune
Bestyrelsesmedlem Maria Grønhøj Bisgaard – Mariagerfjord Kommune
Suppleanter
Marie Christiansen – Nordfyn Kommune
Susanne B. Mosbæk – Egedal Kommune
2. Evaluering af årsmøde 2016
Journalist Jacob Rosenkrands var super god og forstod at holde fast i processen i forhold til program og indhold.
Indholdet i konferencen lå meget tæt på indholdet af IDAN konferencen
Indholdet var lidt for meget idræt i forhold til Folkeoplysning.
Underholdingen torsdag aften var der delte meninger om, men størstedelen var tilfreds.
Det fungerede ikke så godt at konferencen var delt imellem 2 steder. Det er nemmere for alle at konferencen bliver holdt samme sted som man overnatter.
Vi skal holde fast i at konferencen koster det den koster, lige meget om man vil overnatter eller ikke.
Generelt godt lokalt program om fredagen, dog skal der være tjek på om der er bustransport eller ej.
Økonomien holdt fint.
3. Årsmøde 2017
– Budget
– Løse idéer til program
Nye foreningsformer, digitalisering, foreningsportal, administrationsprogram gør det overhoved arbejdet nemmere, Udviklingspuljen, Aftenskole, handicapundervisning, Folkeoplysnings politikker, Jubilæumsår ??? 25 år historiefortælling Ole Kristensen, Galla påklædning, invitere vores nye kulturminister, lovændringer.
Søren sender retningslinjer for hvilke parmeter der skal opfyldes til Region Hovedstaden Morten – Herlev, ellers er kontaktperson Susanne.
4. Lov om ændring af Folkeoplysningsloven og Ligningsloven
Den nye lov blev vedtaget 13. december 2016: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=185384
Der er blevet skærpet tilsyn med foreninger, og underretnings pligt, hvis ikke foreningerne overholder formålsparagraffen m.m. Foreningernes regnskab skal offentliggøres.
KL prøver at få ministeriet til at udarbejde en vejledning.
Fritidssamrådet kunne godt være værter i forbindelse med afholdelse af diverse oplysningsmøde eller samarbejdsmøder med KL og Kulturministeriet.
Det fremgår ikke tydeligt i den nye lovændring om der også skal offentliggøres bilag, underskriftsblad m.m.
5. Hjemmeside
Peter har ansvaret for hjemmesiden.
Henning kontakter Peter for at udfærdige nogle simple retningslinjer og struktur for hjemmesiden og regionerne. Indtil videre kontakter regionerne Peter, som så ligger det ind på hjemmesiden. Man kan ikke lige finde Fritidssamrådet på Google !
6. Eventuelt
Næste møde 7. april kl. 10 – 15 i Odense på Den Gamle Kro.
Reservedato 2. juni kl. 10 – 15 i Odense på Den Gamle Kro.
Susanne reserverer kroen.
Onsdag den 8. juni 2016, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere: Henning Elmelund (HE), Lars Andersen (LA), Marie Christensen (MC), Susanne Mosbæk (SM), Søren Ørgaard (SØ), Peter Jacobsen (PJ); Hanne Bjerg (HB)
Afbud: Tine Sørensen
Punkt nr. 1:
Meddelelser:
- Kommende lovrevision
- Grundkursus i folkeoplysningsloven den 8.-9. november 2016
- Vurdering af frikommuneforsøg om lokaletilskud, jf. folkeoplysningslovens § 25, stk. 2
- Ida fra KL har spurgt om vi vil være høringspart på den kommende lovrevision. Det har vi takket ja til og vil rundsende det i lokalafdelingerne hvis tidsrammen er til det.
- Nyt grundkursus er blevet forespurgt. KL har bedt Fritidssamrådet om at stille med underviser og vi peger på Ole Munch.
- HE og SØ har haft dialog med KL om frikommuneforsøget. Fritidssamrådet bakker op om arbejdet med at gøre forsøget til en del af lovændringen.
Punkt nr. 2:
Hjemmeside
Siden vores sidste bestyrelsesmøde er der skal arbejdet med layouten til hjemmesiden.
Forslag til layout er vedhæftet dagsordenen.
På mødet skal vi tage stilling til:
- Godkendelse af layout
- Indsamling af dokumenter til hjemmesiden
- Valg af kontaktperson til hjemmesiden
- Vedligeholdelse af hjemmesiden
Sekretær: Susanne Mosbæk
- Stor opbakning til det foreslåede lay-out.
- Der blev diskuteret billedvalg. SM sender billeder til HE, som herefter kontakter IT-firmaet.
- SM kontakter Ole Kristensen for at få historien om Fritidssamrådet skrevet.
- Bestyrelsesmedlemmer sender vellignende billede af dem selv til SM.
- SM er den samlende person med oplysninger til hjemmesiden i opstartsfasen.
- SØ er ansvarlig for netværk (DIF, DUF, DGI, Fritid og Samråd osv.) samt bestyrelsesreferater, årsmøde.
- PJ har fokus på udgivelser: lovgivning, bekendtgørelser; links osv.
- HE sender infobrev til lokalformænd. De må selv vælge en person, der kan sende opgaverne til IT-Firmaet.
- PJ er bestyrelsens web-ansvarlig når hjemmesiden er oppe at køre.
Punkt nr. 3
Planlægning af konferencen i Region Syd, 27. – 28. oktober 2016.
På sidste møde blev det aftalt, at vi skal arbejde videre med rammer fra bestyrelsesmødet den 5. februar 2016.
Det blev endvidere vurderet, at vi til IDANs konference i Vejen måske kunne hente lidt inspiration.
Vi har p.t. følgende idéforslag:
Forslag til hovedtema: Bevæger folkeoplysningen dig for livet?
Hvordan får vi 320.000 flere foreningsaktive i 2025?
Hvordan håndteres selvorganiserede grupper? = MTB, Streetaktiviteter
Udfordringer i forhold til lovgivningen?
Kan organisationsformerne smidiggøres?
Inklusion af flygtninge / asylcentre? Udfordringer, opmærksomhedspunkter.
Sociale mediers indflydelse på selvorganisering contra foreningsorganisering.
Facilitering i naturen
Er aftenskolerne under afvikling?
Har Malene Thøgersen data klar til offentliggørelse for den store undersøgelse?
Optimering af faciliteter?
Administrationssystemer?
Form for afvikling af årsmøde.
Underholdningen var i særklasse og det er generelt værd at bruge økonomi på underholdning.
- Vigtigt at vi gør visionen nærværende for kommunerne. Evt. med diskussioner i workshops eller paneldebat.
- Vi er nysgerrige på: Hvordan vil organisationerne samarbejde med mig?
- Hvor er de gode eksempler?
- Forslag til program
Kl. 10.00 – 10.30: Ankomst / Morgenbrød
KL. 10.30 – 12.30:
Velkomst
Nyt fra KL / Ida.
Folkeoplysning i tal / Malene Thøgersen
Er aftenskolen i bevægelse?
Årets Aftenskole
Kl. 12.30 – 13.30 FROKOST
Kl. 13.30 – 15.30
Bevæger Folkeoplysningen dig for livet?
Danskernes Motionsvaner / Maja Pilgaard
Paneldebat:
IDAN (Henrik Brandt), DIF (Poul Broberg), DGI (Ny idrætspolitiks chef?), Aalborg Kommune (Erik Kristensen).
10 min. oplæg fra hver.
Herefter diskussion med hele salen.
Ordstyrer: Jakob Rosenkrands?
Kl. 15.30 – 16.00 KAFFE
Kl. 16.00 – 16.45
Inklusion i foreningslivet?
Foreninger og flygtninge! / Lars Kruse
Barrierer og udfordringer ved integration?
Den gode historie
Kl. 16.45 – 17.30
Inklusion af handicappede i foreningslivet
Eksempel fra Rødovre Kommune.
19.30 middag
Underholdning ved middagen
Fredag :
09.00 – 09.30 Årsmøde
Syd, Sjælland og Nord er på valg.
09.30 – 12.00 Esbjerg-program.
Hvem kontakter hvem?:
Ida Hagemann: HE
Malene Thøgersen: PJ
VIFO / Årets aftenskole: SØ
Erik Kristensen: SØ
Henrik Brandt: PJ
DIF (Poul Broberg): HE
DGI (Nyansat): HE
Lars Kruse: HE
Rødovre-eksempel (Trine): HE
Jacob Rosenkrands: SØ
LA holder styr på Esbjerg-aftaler. Særligt frokostaftale fredag og underholdning torsdag aften.
Alle aftaler skal gerne være på plads 1/7
SØ lave udkast til program. Sender teaser ud før sommerferien og endelig program med tilmelding medio august. Deadline for tilmelding medio september.
Punkt nr. 4:
Aktuel status for regionernes arbejde
Hvordan går det i de enkelte regioner
Punkt blev udsat
Punkt nr. 5:
Næste bestyrelsesmøde
Vi satser på at klare os på mail inden vi mødes i Esbjerg.
Punkt 6:
Eventuel
HIP HIP HURRA – Formanden fylder 60 år. Bestyrelsen overrakte HE en god flaske..
Fredag den 1. april 2016, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere: Henning Elmelund (HE), Lars Andersen (LA), Susanne Mosbæk (SM), Søren Ørgaard (SØ), Peter Jacobsen (PJ)
Afbud: Tine Sørensen, Hanne Bjerg, Marie Christensen
Punkt nr. 1:
Meddelelser: | HE har holdt møde med Jørgen Mosbæk fra Halinspektørforeningen vedrørende samarbejdsmuligheder. Det var et godt og konstruktivt møde og det blev besluttet, at der var basis for opfølgende møder. PJ tager initiativ til møde hvor HE også deltager fra Fritidssamrådet. |
Punkt nr. 2:
Hjemmeside På sidste bestyrelsesmøde blev det besluttet, at der skal arbejdes videre med et konkret forslag til en hjemmeside. Det er aftalt, at der skal arbejdes med en simpel/enkel udgave svarende til Børne- og Kulturchefforeningens hjemmeside. Hjemmesiden skal være funktionelt nemt, og vi skal kunne lægge materialer ind selv. Den behøver heller ikke være en dynamisk side. Pris for hjemmesiden er aftalt og udkast til hjemmeside vil blive sendt til bestyrelsen. På bestyrelsesmødet skal vi bl.a. tage stilling til:
Alle var enige om, at det var en indholdsmæssig og god økonomisk god aftale. På mødet gik vi layoutet igennem og fik fjernet en række faner og rubrikker, således at det kun er det mest relevante, der står på siden. Det er vores holdning, at siden mest af alt er til at hente oplysninger og ikke behøver at være en dynamisk hjemmeside. HE følger op på justeringerne overfor leverandøren. HE kontakter de regionale bestyrelser for indhentning af materialer og oplysninger til hjemmesiden. På næste møde skal vi finde en kontaktperson til hjemmesiden.
|
Punkt nr. 3:
Planlægning af konferencen i Region Syd, 27. – 28. oktober 2016.
Det kommende årsmøde skal holdes i Region Syd den 27. – 28. oktober 2016 i Esbjerg.
På sidste bestyrelsesmøde blev følgende drøftet:
Idéforslag:
Forslag til hovedtema: Bevæger folkeoplysningen dig for livet?
Hvordan får vi 320.000 flere foreningsaktive i 2025?
Hvordan håndteres selvorganiserede grupper? = MTB, Streetaktiviteter
Udfordringer i forhold til lovgivningen?
Kan organisationsformerne smidiggøres?
Inklusion af flygtninge / asylcentre? Udfordringer, opmærksomhedspunkter.
Sociale mediers indflydelse på selvorganisering contra foreningsorganisering.
Facilitering i naturen
Er aftenskolerne under afvikling?
Har Malene Thøgersen data klar til offentliggørelse for den store undersøgelse?
Optimering af faciliteter?
Administrationssystemer?
Form for afvikling af årsmøde.
Der arbejdes videre med
- temaer/programmet
- logistik og sted for afvikling
- m.m.
I forhold til den praktiske afvikling godkendte vi brugen af Scandic til overnatning og Musikteatret til årsmødet. 5 min. gang.
Prisen virker også fornuftig, dog skal LA og Pernille Sjørup undersøge andre muligheder end vinmenuen til 295 kr.
Derudover skal der indregnes en frokost til om fredagen.
Musikteatret undersøger muligheden for Mick Øgendahl til underholdning.
Med hensyn til programmet er vi stadig enige om rammen fra sidst, men vi nåede på mødet ikke frem til et konkret program. Derfor afholdes der et bestyrelsesmøde i begyndelsen af juni med Årsmødet som eneste dagsordenspunkt. Det giver også mulighed for at opleve IDANs konference i Vejen og måske hente lidt inspiration derfra.
I forhold til den praktiske afvikling godkendte vi brugen af Scandic til overnatning og Musikteatret til årsmødet. 5 min. gang.
Prisen virker også fornuftig, dog skal LA og Pernille Sjørup undersøge andre muligheder end vinmenuen til 295 kr.
Derudover skal der indregnes en frokost til om fredagen.
Musikteatret undersøger muligheden for Mick Øgendahl til underholdning.
Med hensyn til programmet er vi stadig enige om rammen fra sidst, men vi nåede på mødet ikke frem til et konkret program. Derfor afholdes der et bestyrelsesmøde i begyndelsen af juni med Årsmødet som eneste dagsordenspunkt. Det giver også mulighed for at opleve IDANs konference i Vejen og måske hente lidt inspiration derfra.
Punkt nr. 4:
Aktuel status for regionernes arbejde
Hvordan går det i de enkelte regioner
Ikke noget nyt siden sidst
Punkt nr. 5:
Næste bestyrelsesmøde
HE indkalder primo juni
Punkt nr. 6:
Eventuel
SØ har modtaget en henvendelse fra Sorø Kommune, som på baggrund af en ulykke med et væltet håndboldmål har indskærpet sikkerheden. Deres skrivelse vedlægges referatet til eventuel inspiration.
Fredag den 5. februar 2016, kl. 10.00
Sted: Den Gamle Kro, Overgade 23, 5000 Odense
Deltagere: Henning Elmelund (HE), Lars Andersen (LA), Marie Christensen (MC), Susanne Mosbæk (SM), Søren Ørgaard (SØ), Peter Jacobsen (PJ)
Afbud: Tine Sørensen, Hanne Bjerg
Punkt nr. 1:
Meddelelser:
- Status for samarbejde med KL
- Samarbejde mellem kommunerne og idrætten om realisering af Vision 25-50-75 (vedlagt)
KL og Fritidssamrådets grundkurser har været succesfulde, men markedet vurderes til at være mættet, så derfor er de på stand by.
Fritidssamrådet har ønsker om kurser der går dybere, eventuelt på mere specialiserede områder.
En tanke kunne også være at genoptage netværksmøder med KL.
SØ laver udkast til kursusoplæg.
Opfordring fra Ida Hagemann om at blive inviteret og inddraget i regionale møder.
Fritidssamrådet føler sig overset i visionsoplægget i 25-50-75. Vi kunne godt tænke os at få tydeliggjort vores kompetencer, som består af viden, netværk og bindeleddet ud til foreningslivet. HE vil tage initiativ til et brev til DIF/DGI hvor der også spørges ind til folkeoplysningens placering i de to specialforbund. Samtidig vil vi lægge op til samarbejde.
Punkt nr. 2:
Konstituering af bestyrelsen.
Ifølge vores vedtægt § 4 stk. 3. skal bestyrelsen konstituerer sig selv med
- næstformand,
- kasserer og
- sekretær
Næstformand: Søren Ørgaard
Kasserer: Hanne Bjerg
Sekretær: Susanne Mosbæk
Punkt nr. 3:
Evaluering af konferencen i Køge den 29.-30. oktober 2015.
Vi skal bl.a. evaluere på:
- planlægningen og processen
- faciliteten
- afviklingen af konferencen
Stor ros fra alle sider, godt sted, godt indhold med fin rød tråd. Alle oplægsholdere leverede. God stemning blandt deltagerne.
Eneste minus er de manglende navneskilte. Det skal tænkes ind i god tid. SM undersøger smarte løsninger.
Godt at programmet var på plads før sommerferien.
I kursusopslaget skal det tydeliggøres, at det er en enhedspris uanset omfanget af deltagelsen.
Underholdningen var i særklasse og det er generelt værd at bruge økonomi på underholdning.
Punkt nr. 4:
Planlægning af konferencen i Region Syd, oktober 2016.
Det kommende årsmøde skal holdes i Region Syd til oktober 2016.
Vi skal drøfte
- Dato for afvikling
- temaer og
- logistik/sted for afvikling
- m.m.
Konferencen fastlægges til den 27. og 28. oktober 2016.
Forslag om afvikling på Hotel Scandic i Esbjerg. Gode besigtigelsesmuligheder (Tobakken, Streetmekka). Det videre arbejde koordineres med Pernille fra Esbjerg og Region Syd.
Tines forslag om mere aktiv deltagelse blev drøftet. Ideen er god, men det skal styres og have relation til tematikken. Det skal være temaet og oplægget som afgør, om der skal være debat.
Idéforslag:
Forslag til hovedtema: Bevæger folkeoplysningen dig for livet?
Hvordan får vi 320.000 flere foreningsaktive i 2025?
Hvordan håndteres selvorganiserede grupper? = MTB, Streetaktiviteter
Udfordringer i forhold til lovgivningen?
Kan organisationsformerne smidiggøres?
Inklusion af flygtninge / asylcentre? Udfordringer, opmærksomhedspunkter.
Sociale mediers indflydelse på selvorganisering contra foreningsorganisering.
Facilitering i naturen
Er aftenskolerne under afvikling?
Har Malene Thøgersen data klar til offentliggørelse for den store undersøgelse?
Optimering af faciliteter?
Administrationssystemer?
Der arbejdes videre på programmet på næste møde.
Punkt nr. 5:
Aktuel status for regionernes arbejde
Hvordan går det i de enkelte regioner
Der arbejdes videre på programmet på næste møde.
Region Syd:
Temadag 4. april i Fredericia: Kommunalfuldmagten i relation til Folkeoplysningsloven.
Erfamøder om flygtninge, halgulve, E-sport
Region Nord:
Temadag 26. april: Konkurrencestyrelsen holder oplæg og debat på baggrund af skrivelserne til kommunerne.
Region Sjælland:
Temadag 28. april: Bjarne Ibsen. Demokratisk deltagelse i foreninger.
DUF: Unges deltagelse i demokratiet.
De gode ideer: Foreningsudvikling
Røsnæs Rundt, Roskilde: fodboldtræneruddannelse. Tommy Krabbe: Tænd ildsjælene.
Region Hovedstaden:
To temadage i januar:
Civilsamfund, Folkeoplysning og Frivillighed.
Godt program: Bl.a. Jesper Thyrring fra Hedensted, Esben Danielsen, Rudersdal Kommune, konkurrenceforvridning ved seniorforsker Søren Andersen.
Opfordring til alle regioner om at rundsende programmer til inspiration, også til Ida Hagemann.
Punkt nr. 6:
Hjemmeside
Vi har i en del år talt om at Fritidssamrådet i DK bør have en hjemmeside.
Personligt syntes jeg, at vi bør have en hjemmeside, som har et indhold af standardoplysninger.
Jeg har en kontakt til en person som er rigtigt dygtig til at lave hjemmesider. Han har mange års erfaring.
Som inspiration kunne jeg forestille mig noget i retning af Børne- og Kulturchefforeningens hjemmeside:
Hvis vi skal have en hjemmeside, hvad skal den så indeholde, og hvor aktiv skal den være.
Opfordring til alle regioner om at rundsende programmer til inspiration, også til Ida Hagemann.
HE motiverede for forslaget om hjemmeside. Der er gode argumenter både for at kunne hente oplysninger, men også for at kunne bevare historikken i foreningen.
En simplere udgave af Børne- og Kulturchefforeningens hjemmeside kunne være at foretrække.
Det skal være funktionelt nemt og vi skal kunne lægge materialer ind selv.
Den behøver heller ikke være en dynamisk side.
HE har indhentet et konkret tilbud på ca. 32.000 for en 6-årig periode.
Bestyrelsen besluttede at give HE bemyndigelse til at kunne forhandle aftale færdig.
Punkt 4:
Eventuel
SM ajourfører årsmødeoversigt.
Næste møde 1. april 2016 kl. 10.00
Den Gamle Kro i Odense